Friday, February 12, 2010

WW II At Parit Sulong, Johor (Perang Dunia II Di Parit Sulong)

Parit Sulong Bridge.







Parit Sulong adalah sebuah kampung kecil di Johor, Malaysia, 30 km dari timur Muar. Jambatan bersejarah Parit Sulong dibina ketika Perang Dunia Kedua adalah satu ciri yang utama dalam bandar.
Pembunuhan beramai-ramai 161 askar-askar Australia oleh pihak Jepun berlaku di Parit Sulong dari pantai barat Tanah Melayu pada 22 Januari. Orang yang terselamat cedera daripada pertempuran melarikan diri ke Muar terutama baki kebanyakan pasukan askar Australia dan India yang melarikan diri daripada askar Jepun yang mengepung mereka.
Askar Jepun berjuang dengan menendang dan memukul banduan-banduan dengan senapang. Mereka memaksa tawanan untuk erada di dalam sebuah bangsal yang sesak dan menyekat makanan, air dan rawatan perubatan. Ketika matahari terbenam, mereka berjalan setelah diikat bersama. Askar Jepun itu juga mengutip petrol daripada kereta-kereta tentera Bersekutu yang telah dibiarkan terkandas, menembak dan merodok banduan-banduan mereka, mencampakkan petrol ke atas mereka dan menyalakannya.
Pegawai yang mengarahkan pembunuhan beramai-ramai, Lt. General Takuma Nishimura, telah disabitkan jenayah perang dan dilaksanakan hukuman gantung pada 11 Jun 1951.

No comments:

Post a Comment